Monty Rich - pro úspěšné muže Podnikový Zpravodaj - o českém byznysu víme vše Burzovní Zpravodaj - o světové burze víme vše Time Square - Váš luxusní katalog
Podnikový Zpravodaj - Český byznys
Neděle, 20. Dubna 2014
Partnerský server:
ČEZ 505,00-0,98%  | FORTUNA 129,00-1,15%  | KOMERČNÍ BANKA 4 347,00-1,20%  | NWR 17,30-0,57%  | TELEFÓNICA C.R. 295,50-0,10%
Je Česko rájem sportovní módy?

12.11.2013 14:12:26 Kategorie: Aktuality Autor: Eva Kapounková

Řada úspěšných oděvních firem v České republice se věnuje výrobě a prodeji sportovní módy a vybavení. Podle množství značek jsou Češi národem sportovců, zejména těch outdoorových. Venkovní sportovní aktivity, táboření a pobyt v přírodě zkrátka Češi milují a tento typ oblečení s oblibou nosíme i do města. Podle Petra Brůny, majitele firmy Husky CZ, mají navíc zákazníci těchto firem často vyšší příjmy, takže si mohou dovolit za vybavení utrácet.



Nejúspěšnější z outdoorových firem je Alpine Pro. Založili ji v roce 1996 spolužáci Václav Hrbek a Vladislav Fedoš jako výrobce lyžařského oblečení. Firma postupně rozšířila sortiment na outdoorové oblečení, obuv i vybavení. Během let expandovala do více než dvaceti zemí světa, největší úspěch má na Slovensku a v Polsku. Zboží prodává jak ve sportovních řetězcích a hypermarketech, tak i ve značkových prodejnách, kterých má kolem osmdesáti. Od roku 2009 obléká české olympioniky, kolekce pro Olympijské hry v Londýně vyvolala rozruch známými holínkami. Spolupráce s Českým olympijským výborem byla letos prodloužena do roku 2016. Loni společnost vykázala zisk přes 16 milionů korun při obratu 768 milionů, což znamená zvýšení obratu o 17 % oproti předchozímu roku. Dobré výsledky firma očekává i letos.

Značka Hannah působí na českém trhu od roku 1991, kdy Stanislav Krpejš s Hanou Zachariášovou začali doma ručně plnit bundy a spací pytle peřím a dodávat je do sportovních obchodů. Po dvou letech otevřeli první vlastní prodejnu v Plzni. Dnes má firma deset obchodů, dále zboží nabízí ve sportovních řetězcích. Od roku 1997 působí i v zahraničí. Období 2011/2012 však nebylo nejlepší, firma se dostala do milionové ztráty, omezila rozsah činnosti a výrazně snížila základní kapitál.



Společnost Husky CZ má podobné začátky jako ty předchozí, i tady se do podnikání vrhli outdooroví nadšenci, kterým na českém trhu chybělo potřebné vybavení. Tentokrát v roce 1997 se zaměřením na campingové vybavení a turistické batohy, od roku 1999 vyrábí i sportovní oblečení. Na rozdíl od některých jiných značek nechce jít Husky se svými prodejnami do obchodních center, ale zůstává v klasických městských obchodech. Přes polovinu zboží prodá firma v zahraničí. Rostou také prodeje přes internet. To však společnosti vyneslo v roce 2011 pokutu 2,3 milionu korun od antimonopolního úřadu za to, že s e-shopy uzavírala ústní dohody o minimálních cenách zboží a jejich dodržování pak kontrolovala a vymáhala. Před pár dny pokutu potvrdil soud. Doufejme, že firma není úspěšná jenom díky těmto praktikám – loni měla zisk 413 tisíc korun při tržbách 253 milionů korun.

Zajímavé začátky má další česká outdoorová značka, Loap. Společnost Piccollo, která ji vyrábí a distribuuje, totiž začínala v roce 1992 jako výhradní dovozce kojeneckého zboží značky Chicco. Od roku 1996 pak vyrábí outdoorové oblečení Loap. To je dnes ke koupi ve více než 500 sportovních obchodech v Česku a asi stovce v zahraničí. Roční obrat společnosti se pohybuje kolem 350 milionů korun a právě sportovní oblečení má na něm největší podíl.

Kaňkou na profilu úspěšných Čechů je, že vyrábějí své zboží v Asii – především v Číně, Indii a Bangladéši. Všechny firmy však v médiích svorně tvrdí, že pravidelně kontrolují, aby v jejich továrnách dělníci netrpěli a měli vyšší mzdy než v jiných výrobnách v regionu. Přesto jsou kvůli tomu pod palbou kritiky občanských sdružení, jejich působení v Asii se stalo předmětem kampaně Ušili to na nás! organizace NaZemi. Na výrobě v ČR si naopak zakládá společnost Draps z Olomouce. Od roku 1998 šije oblečení pro aerobik, fitness, běh, cyklistiku, tenis či squash. V obchodních centrech provozuje síť vlastních prodejen, zboží dodává i do dalších sportovních obchodů. Patří k úspěšným menším hráčům na trhu s obratem 25 milionů korun ročně.

Bushman

Značka Bushman, založená roku 1997, hledá zákazníky mezi těmi, kdo ocení přírodní materiály, ekologicky šetrnou výrobu a společenskou odpovědnost – z prodeje výrobků podporuje UNICEF. Prodává oblečení pro turistiku a cestování. V Česku má 32 prodejen, další najdeme v zahraničí. Za své výrobky loni utržila 17,5 milionů korun a vygenerovala zisk necelé dva miliony korun.

Na plavky, sportovní prádlo a termoprádlo vyráběné pod značkou Axis se soustředí společnost Modeta Style. Firma byla založena v roce 1992 v Jihlavě, kde má dvě značkové prodejny, jednu provozuje v Brně. Zboží dodává i do dalších obchodů včetně řetězce Sportisimo. Podobný sortiment, tedy plavky, sportovní a funkční prádlo, ale např. i těhotenské sportovní oblečení a jezdecké oblečení vyrábí společnost Litex z Litomyšle. Jak je firma úspěšná nelze z veřejných databází zjistit.

Stručný přehled dokazuje, že přes nepříznivé ekonomické období se českým výrobcům sportovního oblečení vcelku daří. Toto zboží zkrátka nejen rádi nakupujeme, ale také ho umíme vyrobit a prodat.

Přečtěte si nejnovější články

PZ doporučuje

  • Poradíme jak zvyšovat zisk snižováním firemních nákladů

    Celý článek
  • Půjčka u velkých bank je předražená, ve srovnávači uspělo Zuno

    Celý článek
  • AKCENTA CZ zprovoznila mobilní verzi svého webu

    Celý článek
  • Jak efektivně oslovit 650 tisíc zákazníků? Staňte se partnerem filmu Discopříběh 3.

    Celý článek


Nejnovější oznámení